Naaman a malá holčička

Dobrý den, ahoj,

jsem ráda, že jste se k nám připojili. Doufám, že Vám naše lekce budou přinášet stejně radosti jako nám když je tvoříme, když o nich přemýšlíme, když je učíme i když je sem po nocích připravuji. Jsme jenom lidé a děláme chyby a tak, kdybyste nějakou odhalili, nebojte se nám dát zpětnou vazbu. Dejte nám taky klidně vědět, co se Vám líbí víc a co méně. To všechno nám pomůže lekce zlepšovat a posouvat dál. Děláme to s láskou a doufám a věřím, že to z toho cítíte. Ještě jednou díky, za to, že jste v tom s námi a užijte si.

Jak s dětmi s těmito materiály pracovat?

V této a každé další lekci naleznete:

  • materiály k tisku
    kartičky slovní zásoby-vytiskněte si je na čtvrtku, nebo na normální papír a zalaminujte si je, úplně nejlepší by bylo si je vytisknout dvakrát, můžete tak s dětmi hrát různé jazykové hry, které Vám v průběhu lekce budeme popisovat
    obtahovánky- možná, že Vaše děti ještě nepíší, ale i tak je vhodné jim od třetího roku věku nabízet možnost a ukazovat písmenka, proto i v této lekci najdete soubor k tisku, děti si v něm slovíčka připomenou a mohou si je obtáhnout
    v každé lekci s dětmi vyrábíme a někdy je potřeba, nebo není, ale je to prostě z role učitele jednodušší si k nim dotisknout nějaký doplněk, nebo hlavní motiv atd. Takže i tyto materiály v lekci najdete, pokud se s nimi bude pracovat
    příběh- možná, že dětem nebudete moci vždy pustit příběh skrze počítač, nebo televizi. Proto si můžete příběh oboustranně vytisknout. Z jedné strany je obrázek a z druhé text.
  • videa
    videa se slovní zásobou- tento celek je koncipován do 4 týdnů, to je 4 lekci, proto i tady najdete 4 videa se slovní zásobou, slovíčka se postupně nabalují, ale také opakují.
    videa s příběhem- v této lekci naleznete příběh Davida a Goliáše s překladem i bez překladu.
    písničky- s dětmi na lekcích zpíváme a tančíme, ono to totiž upevňuje znalost slovní zásoby, vy si to doma, nebo ve třídě můžete samozřejmě udělat jak chcete. Tyto videa nejsou naší autorskou tvorbou, jsou ale volně na internetu k použití a my Vám sem na ně dáme odkaz.

1. lekce

Pokud učíte ve třídě, nebo skupinu dětí je vhodné hodinu zahájit, my pro to nejčastěji využíváme písničku, stejně tak to můžete udělat i doma.  Pokud jste si s námi dělali lekci Davida a Goliáše, určitě si pamatujete Hello song, pokud Vám byl bližší klidně v něm pokračujte, v tomto měsíci Vás ale naučíme ještě jeden, nový.

HRA

Možná, že Vaše dítko potřebuje vybít trochu energie před slovní zásobou, aby chvilku posedělo.

Tahle hra je o hledání kachničky, ale můžete vlastně hledat cokoliv. Jak na to:

Tato hra se jmenuje:

Najdi kachničku: Find the rubber ducky

Umístíte kartičku kamkoliv po domě/bytě/zahradě, tak aby byla zřetelně vidět. Můžete i kachničku vystřihnout a zalaminovat, nebo použít obyčejnou gumovou pokud jí máte doma.

Dítě má zavázané oči, nebo je ve vedlejší místnosti. Když je kachnička schovaná řekněte:
Kachnička čeká.
(The rubber ducky is waiting)

Dítě řekne:
Where are you rubber ducky?
Kde jsi kachničko, a jde hledat.

Když kachničku najde řekne:
Mám ji.
I have it!

PDF soubor se slovní zásobou najdete v odkazu níže, slovíčka si zalaminujte, vytiskněte. V první lekci se naučíme jen prvních 10 slovíček. 

A první video se slovní zásobou:

Příběh:

Jeho PDF verze je připravena tady:

Příběh s překladem k první lekci si můžete pustit tady: 

Možná, že už mají děti trochu zahlcené mozečky, pojďte s nimi něco vyrobit. 

VYRÁBĚNÍ

Dnes si vyrobíme holčičku s pořádnými listnatými vlásky.

Co budete potřebovat:

  • lepidlo,
  • listy (lupení),
  • vytisknutou hlavu holčičky

No a pak jen nalepíte listí na místo, kde má mít holčička vlasy.

Písničky pro první lekci tohoto měsíce:

Nejraději lekci s dětmi uzavíráme znovu písničkou, loučící písničkou. Nejlépe se nám osvědčila tahle:

Goodbye- nashledanou,
See you later- uvidíme se později,
Bye bye- čau čau

2. lekce

S dětmi začněte opět lekci přivítáním. Tuto písničku už jste dělali v minulé lekci a tak už jim teď bude připadat známější. 

Proto se nebojte přidat warm up. Co to je? Moc hezký způsob jak dětem nastartovat mozeček na lekci.

Peel banana- Oloupat banán
Chop banana- nasekat banán
Shake banana- rozmixovat, zatřást banánem
Drink banana- vypít banán
Banana, banana no more- banán, banán došel (už není)

Možná, že jste ho s námi dělali už v minulém celku o Davidu a Goliáši. To vůbec nevadí, děti mají rády opakování a v další lekci už tento warm up nepotkáte, tak se toho nemusíte bát.

Znáte pexeso? No asi určitě. Tak tahle hra je hodně podobná, jenom to je "běhací pexeso" jednu sadu kartiček se slovní zásobou poházejte po bytě/zahradě. Druhou sadu vyskládejte třeba na zem, nebo na stůl. Jak se to hraje? Dětem dáme jednu kartičku ze stolu a řeknete ji, oni ji zopakují, běží kartičku najít, když ji přinesou slovíčko znovu řeknou. A tak dokola, dokud je co hledat.

Pojďme na slovní zásobu druhého týdne:

Pojďme na příběh:

možná, že by Vám ještě bylo za vhod pustit si příběh s překladem, tak to můžete tady:

A pokud už byste chtěli s dětmi zkusit příběh bez překladu, a jen se do něj zaposlouchat, můžete tady: 

S dětmi si dneska můžete vyrobit panenku z dřevěné lžičky a pokud ji nemáte, přijde za vhod i dřevěná špachtle a pokud nemáte ani to, vystřihněte si tvar lžíce z kartonu, nebo čtvrtky, tvar k tisku najdete tady:

VYRÁBĚNÍ

Co na holčičku z dřevěné lžíce potřebujete:

  • dřevěnou lžíci- originál, nebo vytisknutou a vystřihnutou,
  • dva malé proužky na ruce,
  • fixy, nebo jiné barvičky ke zdobení,
  • bavlnku na vlasy,
  • list resp. polovinu listu na sukýnku, nebo můžete použít papírový košíček na muffin

Holčičce vymalujte obličej, tričko, botičky, nalepte vlásky, sukýnku, nalepte ručičky a hurá! Máte parádní ozdobu do květináče, nebo loutku k divadlu

Písničky k dnešní lekci:

I've got peace like a river                                                   Mám mír jako řeka
I've got peace like a river
I've got peace like a river in my soul                                 Mám mír jako řeka ve své duši
I've got peace like a river
I've got peace like a river
I've got peace like a river in my soul

I've got love like an ocean                                                 Mám lásku jako oceán
I've got love like an ocean
I've got love like an ocean in my soul                                Mám lásku jako oceán ve své duši
I've got love like an ocean
I've got love like an ocean
I've got love like an ocean in my soul

I've got joy like a fountain                                                Mám radost jako fontána (vodotrysk)
I've got joy like a fountain
I've got joy like a fountain in my soul                              Mám radost jako fontána ve své duši
I've got joy like a fountain
I've got joy like a fountain
I've got joy like a fountain in my soul 

Pojďme lekci uzavřít znovu písničkou: 

3. lekce

Pojďte se společně s námi i s dětmi přivítat. Pouštíte dětem tento videoklip? Na lekcích ho často zpíváme bez doprovodu hudby, děti si tak umocní zapamatování písničky. Zkuste to tentokrát bez videa, zkuste si jej zapamatovat a s dětmi si ho pouze zazpívat. Pro jistotu ho sem ale přeci jenom vkládám. Pokud Vám zpívání s dětmi nevyhovuje, klidně využijte video. Je to jen malý tip od nás. 

Po úvodní písničce se dětí s oblibou ptám:

Are you hungry? Jste hladové?
I am so hungry, I like bananas. Já sem strašně hladová, mám ráda banány.

A děti už tuší, co bude následovat za warm up, neboli zahřívačku.

Tak co, jste hladoví?

Pojďme si prohloubit slovní zásobu, dne přidáme další balíček nových slovíček. 

Příběh:

už se blížíme do finiše tohoto měsíce, plného překonání sama sebe. Příběh by měl být dětem už dobře srozumitelný a měly by větší části rozumět. Proto vkládá tentokrát pouze anglicky namluvené video bez překladu. A také příběh namluvený Tyllerem, rodilým mluvčím, který se mnou lekce offline učí.

Video namluvené Tylerem:

Vyrábění:

Dneska si napěníme peřeje, co na to budete potřebovat:

  • čtvrtku A4, nebo větší
  • lžičku, nebo dřevěnou špachtli,
  • pěnu na holení,
  • herkules,
  • modrou temperu,
  • kelímek, klidně ten od jogurtu, ať nemusíte pak nic umývat,
  • pdf vytisknuté (odkaz níže)

Vezměte si kelímek: nastříkejte do něj pěnu na holení, od oka dvě lžíce herkulesu a temperu, nechte děti ať míchají jak o závod, vznikne z toho pěnová barva.

Na čtvrtku nalepte vytisknuté srdíčko a nápis- LOVE IS AN ATTITUDE- láska je přístup. Protože, to je něco, co se rozhodně musíme učit v každém věku, láska není jenom pocit, ale závazek a postoj pro který se rozhodujeme každý den.

Kalem srdíčka nechte děti namatlat řeku, nechte zaschnout

Námět k zamyšlení pro děti:

Co pro tebe znamená mít někoho rád? Co to znamená pro Vás? Je to rozhodnutí? Je to postoj? Je to pocit? Jak se budují dlouhodobé vztahy?

Pojďme na písničky:

Chorus:
I'm gonna run to the river, dive in the river                              Já poběžím k řece, ponořím se do řeky
Swim in the river, the river of Life                                              Poplavu v řece, v řece života
I'm gonna run to the river, dive in the river                               Já poběžím k řece, ponořím se do řeky
Swim in the river, the river of Life                                              Poplavu v řece, v řece života
I'm gonna say, "Bye-bye, bye-by! I'm goin' to the river!"          Řeknu: ahoj, čau! Já jdu k řece!
Verse:
Jesus, You renew my heart                                                       Ježíši! Ty obnovuješ moje srdce
Fill me up 'til I overflow                                                               plň mě, dokud nebudu přetékat
And You give me a brand new start                                          A dáváš mi zbrusu nový start
Wash me clean 'til I'm white as snow                                        Umyj mě dočista dokud nebudu bílý jako sníh
Here I go-oh-oh-oh-oh!                                                               Už jdu!

No a na konec této lekce, jak obvykle, pojďme se rozloučit!

4. lekce

Pojďme se i na poslední lekci tohoto měsíce přivítat:

Warm up:

pamatujete si hru: Kde jsi žlutá kachničko?

Pojďme si ji zahrát znovu, ale s tím rozdílem, že tentokrát budete schovávat vždy jednu kartičku ze slovní zásoby.

Příklad: Položíte někam kartičku GIRL. Dítě se nedívá. Řeknete: The card is hidden (Karta je schovaná). Dítě řekne: Where is the card? (Kde je karta?) A když ji najde: I see it, it is a GIRL! (Vidím to, je to HOLKA!)

Opakování slovní zásoby:

Příběh:

Tato lekce je poslední a tak by děti měly rozumět namluvené verzi bez překladu:

Dnes vyrábět děti nebudou. Dnes budou obtahovat slovní zásobu, a procvičovat různé úkoly se slovní zásobou, kterou celý měsíc procvičovaly.

A nakonec písničky:

A to je konec. Je Vám líto, že máte tento měsíc za sebou? Tak nesmutněte, další měsíc si můžete jednoduše dokoupit u nás na webu, tady. A my se na Vás moc těšíme. Další 4 lekce nás bude provázet Jonáš a jeho dlouhý výlet do Ninive.

Mějte se požehnaně.