Jonáš

Dobrý den, ahoj,

jsem ráda, že jste se k nám připojili. Doufám, že Vám naše lekce budou přinášet stejně radosti jako nám když je tvoříme, když o nich přemýšlíme, když je učíme i když je sem po nocích připravuji. Jsme jenom lidé a děláme chyby a tak, kdybyste nějakou odhalili, nebojte se nám dát zpětnou vazbu. Dejte nám taky klidně vědět, co se Vám líbí víc a co méně. To všechno nám pomůže lekce zlepšovat a posouvat dál. Děláme to s láskou a doufám a věřím, že to z toho cítíte. Ještě jednou díky, za to, že jste v tom s námi a užijte si.

Jak s dětmi s těmito materiály pracovat?

V této a každé další lekci naleznete:

  • materiály k tisku
    kartičky slovní zásoby-vytiskněte si je na čtvrtku, nebo na normální papír a zalaminujte si je, úplně nejlepší by bylo si je vytisknout dvakrát, můžete tak s dětmi hrát různé jazykové hry, které Vám v průběhu lekce budeme popisovat
    obtahovánky- možná, že Vaše děti ještě nepíší, ale i tak je vhodné jim od třetího roku věku nabízet možnost a ukazovat písmenka, proto i v této lekci najdete soubor k tisku, děti si v něm slovíčka připomenou a mohou si je obtáhnout
    v každé lekci s dětmi vyrábíme a někdy je potřeba, nebo není, ale je to prostě z role učitele jednodušší si k nim dotisknout nějaký doplněk, nebo hlavní motiv atd. Takže i tyto materiály v lekci najdete, pokud se s nimi bude pracovat
    příběh- možná, že dětem nebudete moci vždy pustit příběh skrze počítač, nebo televizi. Proto si můžete příběh oboustranně vytisknout. Z jedné strany je obrázek a z druhé text.
  • videa
    videa se slovní zásobou- tento celek je koncipován do 4 týdnů, to je 4 lekci, proto i tady najdete 4 videa se slovní zásobou, slovíčka se postupně nabalují, ale také opakují.
    videa s příběhem- v této lekci naleznete příběh Davida a Goliáše s překladem i bez překladu.
    písničky- s dětmi na lekcích zpíváme a tančíme, ono to totiž upevňuje znalost slovní zásoby, vy si to doma, nebo ve třídě můžete samozřejmě udělat jak chcete. Tyto videa nejsou naší autorskou tvorbou, jsou ale volně na internetu k použití a my Vám sem na ně dáme odkaz.

1. lekce

Pokud učíte ve třídě, nebo skupinu dětí je vhodné hodinu zahájit, my pro to nejčastěji využíváme písničku, stejně tak to můžete udělat i doma. Pokud jste si s námi dělali lekci Davida a Goliáše, určitě si pamatujete Hello song, pokud Vám byl bližší klidně v něm pokračujte, v tomto měsíci, stejně jako v minulém Vás ale naučíme další jeden, nový. 

HRA

Tuhle hru jsme si nazvali STOP AND GO. A je to celkem jednoduché, vyberte si písničku, ideálně nějakou z těch, kterou s dětmi budeme tento měsíc zpívat. Vyzvěte je ať po Vás zopakují stop: stop. Když řeknete stop, zastavte písničku a dětí musí zmrznout. A go: ať to dětí zopakují: go. Zapnete písničku a děti tančí.

Můžete si pustit třeba tuto písničku (budeme jí dělat celý měsíc):

PDF soubor se slovní zásobou najdete v odkazu níže, slovíčka si zalaminujte, vytiskněte. V první lekci se naučíme jen prvních 10 slovíček.  

Příběh, který je v PDF pokud nebudete mít přístup k obrazovce. Vytiskněte si ho oboustranně, pozor první stránky oboustranně netiskněte, jinak to nevyjde. a zalaminujte.

Pro první týden vkládám soubor s překladem, namluvený Tylerem.

Možná, že už mají Vaše dětičky zavařené mozečky. Pojďme na vyrábění. Návod i s pdf souborem k tisku najdete v přiloženém souboru.

Pojmenujte si barvy, kterými budeme malovat:

BLUE- modrá
DARK BLUE- tmavě modrá
LIGHT BLUE- světle modrá
BLACK- černá
WHITE- bílá
GREEN- zelená
RED- červená

Pojďte si s dětmi zazpívat a zatančit:

Jonáš byl v rybím břiše tři dlouhé tmavé dny. Zopakujte si s dětmi čísla obtahovánkami:

Ještě jedna písnička s Jonášem:

A pojďme se rozloučit, znovu písničkou:

2. lekce

Skvělé, že jste už v druhé lekci třetího měsíce, páni, tomu říkám výdrž. Tak pojďme do toho!

Přivítejme se:

Pojďme se rozhýbat! Zahrajeme si barevnou hru, nebo hru s čísly, záleží na tom, do čeho se Vám chce jít!

Show me something (colour). 

Řekněte dětem: Ukaž mi něco ____ (třeba modrého) show me something blue. A děti běží, třeba ke krabici s legem a hledají něco modrého. Když to přinesou řeknou: it is blue. to je modré!

Barvy opakujte až do samého vyčerpání věcí, nebo barev.

Asi takhle:

A jestli jste se už pořádně rozehřáli pojďme na druhou nálož slovní zásoby.

A příběh: tentokrát vkládám dvě různé varianty. Pokud si myslíte, že už zvládnete příběh bez překladu, 
no a i s překladem jen tak pro jistotu.

Tentokrát Vám vkládám pracovní list, ve kterém si děti procvičí barvy a stejně tak i čísla. 

Vkládat mezi jazyk i aktivity, do kterých se zapojí více ruce a celé tělo je moc fajn, děti se odreagují, změní aktivitu a celé to přispěje lepšímu soustředění.

Pojďme si rozhýbat tělo, pojďme na písničky:

Překlad:

Oh-oh, oh-oh, oh-oh oh
You're never gonna leave me, never gonna leave       Ty mě nikdy neopustíš, nikdy mě něopustíš
Oh-oh, oh-oh, oh-oh oh
You're never gonna leave me, never gonna leave       Ty mě nikdy neopustíš, nikdy mě něopustíš
There may be giants in the land                                     Mohou tu být obři, v této zemi
Oooh Lord, you take my hand                                        Ó pane, ty mě vezmeš za ruku
There may be trials all around                                        Mohou tu být neúspěchy kolem mě
But strength I've found                                                    Ale já nacházím sílu
Pre-Chorus:
You know my name, You know my heart                       Ty znáš moje jméno, Ty znáš moje srdce
You've been here from the very start                             Byl jsi tu od úplného začátku
You guide my life, You will never leave                          Vedeš můj život, Ty mě nikdy neopustíš
You are here with me                                                       Ty jsi tady, se mnou
Chorus:
Oh, my Shepherd, I will follow You                                     Ó, můj pastýři, Já tě budu následovat
High and low, (High and low) for You are here, I know     Nahoře a dole, nahoře a dole, protože vím, že ty jsi tady
Oh, my Shepherd, I will trust in You                                    Ó můj pastýři, Já ti budu důvěřovat
High and low (High and low)                                               Nahoře i dole, nahoře i dole
for You are with me everywhere I go                                 Protože ty jsi tady, kamkoliv já jdu.

No a nakonec se pojďme rozloučit, jako obvykle, písničkou.

3. lekce

Pojďme do třetí a předposlední lekce tohoto celku. 

Přivítejme se opět společně s dětmi:

Zahrajte si s dětmi dnes běhací pexeso:

připravte si všechna slovíčka, která jsme už s dětmi udělali, je jich 20. Ideální je, pokud je máte vytisknuté dvakrát. Ale pokud ne, můžete to udělat ještě jinak.

Jedny slovíčka mějte vytisknuté v plné velikosti a ty rozházejte po domě, zahradě, nebo bytě.
Pokud máte vytisknuté slovíčka dvakrát, tak skvěle- vyskládejte je nechtě děti ať přinesou druhé stejné (těžší varianta), nebo jim kartičku dejte a děti samy si kartičku podle té původní v terénu najdou.

Můžete si ale také vytisknout slovní zásobu- dvě strany na jeden list papíru. Děti pak budou pouze nalezené kartičky odškrtávat a opakovat po vás.

Pojďme na slovní zásobu k tomuto týdnu:

Pojďme opět na příběh:

Pokud by děti stále potřebovali pomoci s překladem, pusťte jim video z předchozí lekce.

Co budeme dnes vyrábět?

Když byl Jonáš ve velrybě, určitě si uvědomil, za co může být vděčný. I my bychom se měli někdy zastavit a místo lidského naříkání nad naším údělem, poděkovat. Máme být opravdu za co vděční: máme střechu nad hlavou, rodinu, kamarády, máme co jíst. Nic z toho není samozřejmost. 

Pojďme si proto vyrobit takový papírový řetěz vděčnosti, co budete potřebovat:

  • vytisknuté pdf (ideálně na barevné papíry),
  • lepidlo, nebo sešívačku,
  • nůžky.

Jak na to:

nechte děti ať přemýšlí, za co mohou být vděčné- ať si promyšlené věci česky zapíší, zkuste je dohledat ve slovníku, Potom je zapíší na každý proužek, který odstřihnou a společně jako rodina můžete vytvořit řetěz. Můžete si s ním vyzdobit domácnost, nebo pokud si děláte tuto lekci v době předvánoční, pak i stromeček.

Za co jsme nejčastěji vděční:

  • rodina- FAMILY
  • kamarádi- FRIENDS
  • domácí mazlíčci- PETS
  • jídlo- FOOD
  • maminka- MUM, MOTHER
  • taťka- DADDY, FATHER
  • hračky- TOYS
  • dům- HOUSE
  • domov- HOME
  • auto- CAR

I AM THANKFUL FOR... - Já jsem vděčný za ...

PDF k tisku:

Pojďme na písničky:

Překlad:

Show me Your ways, Your ways
Your truth, Your truth
All my hope is found in You
Show me Your ways, Your ways
Your truth, Your truth
All my hope is found in you

I trust in you, Lord
I trust in you, Lord
Day by day and step by step
My hope is You, Lord
It's You, Lord
Every heart beat, every breath
I trust in You

Show me Your ways, Your ways
Your truth, Your truth
All my hope is found in You
Show me Your ways, Your ways
Your truth, Your truth
All my hope is found in you

I trust in you, Lord
I trust in you, Lord
Day by day and step by step
My hope is You, Lord
It's You, Lord
Every heart beat, every breath 

No a teď se už pojďme s dětmi rozloučit:

4. lekce

Tak a je tu poslední lekce tohoto celku o Jonášovi, pojďme se opět přivítat písničkou:

Rozhýbejme nejen tělo, ale i mozkové závity jazykovou hrou:

Tahle hra se jmenuji Yes, no, stand up. Jak se hraje? Budete svým dětem/ studentům pokládat jednoduché otázky, z příběhu, který jste spolu už několikrát prošli. Když odpoví ano musí s stoupnout (stand up), pokud chtějí odpovědět ne musí si sednout (sit down).

Tipy na otázky:

Was Jonah a man? Byl Jonáš muž?
Was in the story storm? Byla v příběhu bouře?
Was in the story calm sea all the time? Bylo v příběhu po celou dobu klidné moře?
Was the weather windy? Bylo počasí větrné?
Did a dog svallowed Jonah? Spoknul Jonáše pes?
Did a cat swallowed Jonah? Spolkla Jonáše kočka?
Did Jonah like his job from God? Byl Jonáš rád za svůj úkol od Boha?
Was is dark inside the fis stomach? Byla v žaludku temno?
Was it comfortable in the fish stomach? Bylo to v rybím žaludku pohodlné?

Pojďme už na poslední slovní zásobu:

A příběh:

Tentokrát opět, jak je už zvykem v posledních hodinách přikládám obtahovánky. Na nich si děti krásně procvičí všechnu slovní zásobu, kterou za celou sérii lekcí získaly.

Tady jsou:

A v neposlední řadě pojďme na písničky:

Překlad textu:

Everybody get walkin', walkin' in the light      Pojďme všichni chodit, chodit ve světle
In every little space                                          V každém malém prostoru
Of every little minute of your life                     V každé malé minutě našeho života
Everybody get livin'                                          Pojďme všichni žít
Livin' more like Him                                          Žít více jako ON
And let the whole world know                        A dejme celému světu znát
He has forgiven all our sin                               Že on odpustil všechny naše viny
(Five! Four! Three! Two! One!)                          (Pět! Čtyři! Tři! Dva! Jedna!)


Chorus:                                                             Refrén:
Choose this day                                               Vyber si tento den
Will you listen and will you obey                    Budeš naslouchat a poslouchat?
Choose what's right                                         Vyber si, co je správné
Get walkin' in the light                                     Jdi ve světle  

No a v neposlední řadě se pojďme ještě naposledy rozloučit:

No a to je konec! Je Vám z toho smutno =), tak to nemusí, už teď je pro Vás připravená další lekce a to Vánoční o narození Ježíška, spasitele! Tak hurá do ní: tady.